<video>
For nylig fremviste danske IO Interactive masser af gameplay fra 007 First Light, der i øvrigt fik en udgivelsesdato. Vi har tidligere set præcis det samme, plus det løse, og her får I vores reaktioner.
Lad os sætte scenen først. Vi træder ind i Hall 4.2 på Koelnmesse og bliver mødt af en enorm stand, designet som et glitrende teater. Der er rød løber, afspærringer med gyldne barrierer, en imponerende udstilling, der forklarer, at {007 First Light} vises på storskærmen indenfor, og udenfor står naturligvis en smuk {Aston Martin DB5}. Det er ekstravagant og glamourøst, og det bliver kun mere imponerende, da vi går indenfor og finder et siddeområde, hvor popcorn og friske drikkevarer bliver serveret. Det er heftigt og mindeværdigt, og det sætter perfekt scenen for premieren, hvor IO vil fremvise en række faktiske {007 First Light}-spilsekvenser.
Denne del af actionen stammer fra den første mission i den større historie. Vi følger en ung James Bond på en af hans første missioner, før han officielt bliver en del af 00-programmet. Gameplayet starter på klassisk Bond-manér med en rolig og glidende køretur langs en smuk europæisk vej, mens Bond, her i rollen som chauffør, snakker og flirter med sin passager, et medlem af British Intelligence. Det er allerede en ret usædvanlig IO-oplevelse, da demoen lader spilleren køre bilen – noget vi endnu ikke har set udvikleren udforske i sine spil.
Efter den behagelige køretur kører Bond op ad en imponerende indkørsel til en storslået villa. Efter at have sat passageren af ved hovedindgangen, drejer han mod chaufførparkeringen. Her træder {Hitman}-påvirkningen tydeligt frem, da Bond afslappet går op ad nogle trapper og holder øje med det, der kunne være mistænkeligt. Bingo! En medarbejder smider kufferter ned fra en balkon – men hvorfor? Bond og British Intelligence er på jagt efter en rogue 00-agent, der truer med at lække hemmeligheder fra His Majesty’s Secret Service. Missionen går ud på at finde agenten, fange ham og bringe ham hjem, så hemmelighederne forbliver skjult.
Bond følger medarbejderen og opdager snart, at vedkommende er gået ind i villaen, et område, han ikke kan følge med ind i, da dørmænd kun lukker de rigtige folk igennem. Det er meget {Hitman}, men i modsætning til {Agent 47}, som kan snuppe en forklædning og gå uhindret igennem, må Bond finde en anden vej. Han manipulerer omgivelserne for at aflede opmærksomhed, så han kan komme videre. Først finder han en lighter, perfekt til at antænde en trillebør fyldt med døde blade, som får en vagt til at undersøge det – lige nok til, at Bond kan kravle op ad et afløbsrør og komme ind gennem et åbent vindue. Selvfølgelig undrer nogle medarbejdere sig over, hvorfor en chauffør er på første sal, men det ligger under deres lønklasse.
<bild></bild> <bild></bild>
Det næste er rekognoscering og efterforskning, mens Bond forsøger at finde den tabte medarbejder. Han taler med bartendere, kvikt og charmerende som én, der ubesværet kan tilpasse sig enhver social situation. Han bestiller ikke en Martini (shaken, not stirred), da han er på arbejde, men får den information, han behøver, og finder snart sin mand. Rogue 00-agenten forsøger at flygte til en lokal flyveplads og boarde et fragtfly. Det kan Bond naturligvis ikke tillade, så han snupper nogle nøgler og tager en bil for at opspore flygtningen.
Men Bond har en passager, en anden agent, der også jagter 00-agenten. Denne velartikulerede og intelligente kvinde bliver hans perfekte navigator i biljagten, hvor de skal undgå trafik og andre farer. Selvom sekvensen er klart scriptet, er den spændende og intens – præcis hvad man ønsker af en Bond-biljagt. Nogle steder føles det dog måske en smule for action-tungt, men vi er ikke blege for at indrømme, at vi finder det underholdende.
Biljagten slutter, og 00-agenten når flyvepladsen med Bond i hælene, mens kvinden forsøger at standse flyet. Her skifter tonen markant: Bond skal ombord på flyet, og der er ingen tid til charme – det er tid til at bruge sin licence to kill. Med våben i hånd skyder han på alt, der står i vejen, sprænger tankstationer og biler, kaotisk og eksplosivt, næsten som en scene fra {Mission: Impossible}. Naturligvis når Bond at hoppe med på flyet i sidste øjeblik.
Den sidste del af demoen minder lidt om {Uncharted}, hvor Bond arbejder sig gennem flyet, eliminerer trusler og konfronterer rogue-agenten. Flyet er i fare for at styrte, og Bond følger efter uden faldskærm… Instinkterne tager over, og han når frem til agenten, hiver i faldskærmen og forhindrer et katastrofalt udfald. Mission complete.
<bild></bild> <bild></bild>
Demoen var en noget usædvanlig oplevelse, især for os som Bond-fans. Åbningssekvensen er både dristig og mindeværdig, men nogle elementer føles mere som noget, Ethan Hunt skulle stå i spidsen for, snarere end James Bond. Vi fik dog at vide, at spillet også vil byde på mere åbne sandbox-niveauer som i {Hitman} og mere lineære missioner som denne. Med Bond endnu ikke som 00-agent, fik vi heller ikke meget at se af gadgets eller Q’s indflydelse på gameplayet.
Alligevel føles Bonds persona, som IO har skabt, autentisk: charmerende, intelligent, ubarmhjertig og flirtende, lidt i stil med Daniel Craig’s 007. Selvom demoen ikke viste meget af {Hitman}-arven, lovede udvikleren, at spillet også byder på områder, hvor det er bedst ikke at bruge licensen til at dræbe, afbalanceret med steder, hvor man frit kan køre og skyde som Rambo.
For nu er vi fascinerede af spillet. Det giver et første indtryk af, hvad fremtidens Bond kan blive under {Amazon}, efter at Barbara Broccoli og Michael G. Wilson har trådt tilbage. Strukturen føles ikke altid typisk Bond, men som gameplayoplevelse er der lidt at betvivle: Spillet ser ud til at kunne holde os på kanten af sædet, mens vi rejser verden rundt, bygger en legende og ultimt bliver en del af His Majesty’s Secret Service.