Selvom der ikke er nær lige så meget plads til Valve i dag som der har været, så bliver det stadig løbende pointeret at platformens lettere løse til gang til moderation og kuratering af Steam har ledt til en sand syndflod af såkaldte “junk”-lanceringer.
Det spiller desuden med ind i en større problematik; der er for mange spil – alt for mange spil der kæmper om forbrugernes opmærksomhed. I en rapport fra Bloomberg fremgår det nemlig, at antallet af spil der blev udgivet årligt på Stem fra 9656 i 2020 til 18626 – en stigning på 93% på bare fire år.
Det er ikke kun Valves løse moderationstendens der er skyld i denne forøgelse, som Schreier også pointerer, men det skaber store problemer for studier, der simpelthen ikke når op til overfladen i det dyng af spil der lanceres hver eneste dag.
Schreier pointerer at selv spil der får glimrende anmeldelser ikke spilles af langt over størstedelen af Steams brugere:
“The market for new video games isn’t just oversaturated — it’s nearly impenetrable. Teams of hundreds of people are spending years of their lives developing games that are destined to get lost in the sea of new releases. It’s no longer enough to simply be a good game — more than 120 games released in 2025 have scored higher than an 80 on Metacritic, the review aggregation website. The ones that earn more than a 90 tend to hit, but many of the others have failed to take off.”
<bild></bild>