Alle eventyrspil foregår et sted, og troværdigheden af dette sted er ofte det, der gør eller ødelægger spillet. Hvis udviklerne ikke formår at overbevise, vil det falde til jorden, fordi trangen til at udforske og lære verden at kende vil lide, mens en virkelig interessant spilverden i nogle tilfælde kan få os til at undskylde middelmådigt gameplay for at se mere af et spændende og spektakulært sted.

Exoborne, udviklet af det svenske firma Sharkmob AB, er et taktisk udvindingsskydespil med et sci-fi-tema, der foregår i et fremtidigt USA, der er hærget af ekstreme naturkatastrofer. David Caballero fra Gamereactor Spain fik mulighed for at tale med lore-mester Jimmy Wilhelmsson under Gamescom, og han fortalte os om arbejdet med at skabe en engagerende verden:

“Først og fremmest foregår Exoborne i Amerika, det sydøstlige Amerika, der er revet fra hinanden af ekstreme naturkræfter. Så det er virkelig missionen, at opbygge et Amerika, som folk anerkender, men det er stadig ikke vores verden. Det er et alternativt univers.”

Han forklarer udfordringerne ved at gøre det overbevisende i en live service-verden, som normalt ikke har en lineær fortælling, og siger, at denne specifikke verden stort set er afhængig af, at du har en exo-rig:

“Så exo-riggen spiller virkelig hovedrollen her. Det er også det, du udvikler i historien. Du udvikler dig ikke, som i mange andre spil, dine karakterfærdigheder, dine talenter eller dine karakterklasser. Du udvikler virkelig selve exo-riggene. De spiller hovedrollen, og det er også sådan, vi bruger dem i verden. Så de er meget forbundet med verden.”

Han fortsatte med at forklare, hvordan de arbejder for at få denne sci-fi-verden af naturkatastrofer og exo-rigge til at føles jordnær og troværdig:

“Vi har bygget et Colton County som et sted, hvor du virkelig kan mærke, at du er i det sydøstlige Amerika, og efter at det er blevet revet fra hinanden af kollapset. Så mange af de ting som fastfood-stederne, brandvæsensstationerne, politistationerne, sherifstationerne, alt det peger på en meget sammenhængende verden, hvor man faktisk føler, ja, jeg er i Colton County.

“Det kunne eksistere. Det kunne have været der, hvor nogen, jeg kender, voksede op eller hvad som helst. Og den sammenhængende følelse gør det hele troværdigt og gør i sidste ende spillerens fantasi mere realistisk, tror jeg. Det handler mere om de små miljømæssige detaljer, som spillerne vil føle og finde omkring sig, snarere end noget meget i ansigtet på dig.”

Hvis du vil tjekke, hvordan Sharkmob AB har formået at skabe en spændende verden, bør du benytte lejligheden til at prøve det af under Playtest, der løber mellem 16. september og 7. oktober. Hvis du vil deltage, så gå over til Steam og tilmeld din interesse i dag.

Se hele videoen nedenfor.

<video>

<bild></bild>