Mercedes-køreren George Russell fik lov til at beholde sin andenplads ved Bahrains Grand Prix søndag (15 sekunder efter Oscar Piastri), efter at FIA-stewards konkluderede, at der ikke var nogen skyld, da han åbnede DRS uden for DRS-zonen. Rusell forklarede, at de havde “alle mulige fejl”, og tilsyneladende åbnede DRS, da han klikkede på radioknappen.
“Jeg lukkede den med det samme igen, trak mig tilbage, intet vandt, og jeg tabte mere, end jeg vandt, det var kun åbent i et splitsekund“, sagde Russell, som overbeviste dommerne, som bemærkede DRS-åbningen, når det ikke var meningen, og kunne have givet ham en straf, der ville have fået ham til at bytte plads med Lando Norris, tredje.
Efter en inspektion af bilen fandt de ud af, at problemerne var forårsaget af brake-by-wire-problemer og andre elektroniske problemer. FIA sagde i en erklæring, at DRS blev aktiveret for en distance på 37 meter på en lige strækning på cirka 700 meter, og telemetri bekræftede, at han vandt 0,02 sekunder, men han opgav senere 0,28 sekunder ved det næste sving for at kompensere. “Derfor, mens der teknisk set skete en overtrædelse, beslutter dommerne, at da der ikke var opnået nogen sportslig fordel, pålægges der ingen straf“.
Hvad er DRS i Formel 1
Drag reduction system, eller DRS, blev introduceret i 2011, men i år bliver det sidste, der skal bruges. Det er en bagvinge, der kan åbnes og lukkes for at øge tophastigheden og hjælpe med overhalinger, men kan kun åbnes, når den forfølgende bil er på mindst et sekunds afstand. Fra næste år vil DRS blive erstattet med endnu et aerodynamiksystem.
<bild></bild>