<video>

Forvent ikke, at The Order of Giants løser de to problemer (for nogle store, for andre små), som Indiana Jones and the Great Circle havde. Hverken kampene er blevet mere raffinerede eller mere varierede, og stealth-elementerne kan stadig ikke måle sig med de bedste i genren. Men hvis du elskede det originale spil fra start til slut – og havde det som et af sidste års bedste spil, så er der masser at elske.

For hvad kan man egentlig forlange af en DLC til det oprindelige eventyr? “Flere mysterier, nye områder, friske gåder, actionfyldte scener”? Jeg er sikker på, at dit svar ligger i den boldgade – og præcis det leverer denne DLC.

Som udgangspunkt, og måske ikke så overraskende, har MachineGames valgt Vatikanet som første store område at udforske, i forlængelse af dets popularitet og tydelige betydning for universets mytologi. Herfra drager du ud på en valgfri ekspedition, der kører parallelt med hovedplottet i The Great Circle. Historien hænger dog sammen på vigtige punkter, som legenderne om de mægtige Nephilim-giganter og de tvivlsomme forbindelser mellem Vatikanets regeringssæde og Mussolinis diktatur – men denne gang krydres det hele med et nyt og delvist mere nutidigt element: kulten omkring guden Mithras. Mere end det vil jeg ikke afsløre.

<bild></bild>

Det betyder i praksis, at du bevæger dig væk fra kirkens og fascisternes fælles fodslag og ender i Roms undergrund: du udforsker kloakkerne (inklusive den berømte Cloaca Maxima), et stykke af Tiberen, nogle af Roms smukke gader og fascinerende ruiner.

Undervejs – alt efter tempo og hvor grundigt du gennemsøger hver krog – venter mellem fem og otte timers indhold. Du får endnu en omgang af den blanding af spiltyper, der gjorde Indiana Jones and the Great Circle så charmerende: en oplevelse, der i højere grad end ventet læner sig op ad immersive sim-genren, men stadig med en tydelig filmisk eventyrstemning.

Og hvordan fungerer de forskellige sektioner så? Rigtig godt. Jeg nød især et par af de mere avancerede gåder – enten fordi de genbrugte mekanikker fra hovedspillet på en vellykket måde, eller fordi de fandt på helt nye twists. Faktisk er nogle af hemmelighederne ret søgte, og jeg vover den påstand, at de fleste spillere ikke gennemfører alt uden en komplet guide til The Order of Giants, som vi naturligvis har udarbejdet hos Gamereactor.

<bild></bild>

DLC’en formåede at fremkalde de samme smil hos mig som hovedspillet gjorde for knap et år siden. Der er et par meget autentiske, filmiske mellemsekvenser – som når Indy stikker hovedet op af et kloakdæksel midt i en romersk gade, eller under det første møde med kultmedlemmerne – samt nogle sjove øjeblikke i de direkte kampe, eksempelvis når du skal skubbe fascister ned i en brønd. Selve kampene og stealth-elementerne skal du dog ikke forvente meget nyt af: de ser flotte ud, men fjenderne er temmelig dumme, og med de mange evner i form af “adventure books” er det svært at blive udfordret til sidst. Slutbossen formår dog at skille sig lidt positivt ud.

Ser man på detaljerne, kunne jeg godt lide, hvordan designerne har forsøgt at bruge pisken på en lidt anderledes måde i klatre- og platformsektionerne, ligesom mange af dokumenterne er glimrende skrevet. Der er dog også små minusser – blandt andet nogle uheldige opdateringer af motion blur-effekten og en håndfuld bugs, de fleste små, men én mere alvorlig fejl ødelagde en af de bedste gåder for mig (som du kan læse om i guiden). Et andet lille irritationsmoment er, at bane- og kortdesignet til tider føles unødigt snørklet. Det er fint at fare lidt vild og skulle orientere sig via de flotte håndtegnede kort, men især jagten på de sidste hemmeligheder i Cloaca Maxima virkede som en doven måde at forvirre eller forlænge spillet på.

Alt i alt savnede jeg dog ikke noget – en af de store, scriptede actionsekvenser fra hovedspillet ville for eksempel slet ikke passe her – og jeg havde en fest med at løse de nye, avancerede gåder. Det er virkelig god værdi for pengene (faktisk føltes det langt bedre end DK Island & Emerald Hunt), selvom det måske er en lidt sær aftale for Game Pass-spillere. Nu håber og beder jeg til Mithras om, at Bethesda og MachineGames får mulighed for at gå i gang med en rigtig efterfølger til det, der for mig var en af de bedste spiloplevelser i nyere tid.

<bild></bild>