Den seneste prisstigning på Game Pass er ikke ligefrem gledet under radaren. Beslutningen har udløst en ophedet debat online og genoplivet langvarige spørgsmål om, hvorvidt Microsofts abonnementsmodel faktisk er bæredygtig – især i kølvandet på virksomhedens massive opkøb af Activision Blizzard King.
Ifølge en ny Bloomberg-rapport, der citerer flere nuværende og tidligere Microsoft-ansatte, kan Game Pass-modellen koste virksomheden langt mere, end den bringer ind. Kilder hævder, at Xbox fik et hit på 300 millioner dollars sidste år, da det inkluderede Call of Duty: Black Ops 6 i tjenesten – et tal, der repræsenterer tabt salg på både konsol og pc.
“Prisstigningen og andre ændringer i Game Pass-planerne er et tegn på, at Xbox’s store streamingfremstød stadig ikke genererer den omsætning, den gerne vil have otte år efter lanceringen,” Bloomberg skriver. På trods af at de har tilføjet nogle af sine top-tier titler til abonnementet, skærer disse træk angiveligt “ind i salget af spil med højere margin som Call of Duty.
Joost Van Dreunen, analytiker hos Aldora, fortalte yderligere Bloomberg, at Game Pass “ikke har leveret den eksplosive vækst, som Microsoft forventede efter Activision” – og at virksomhedens “infrastrukturomkostninger ikke stemmer overens med deres prismodel.”
Så spørgsmålet er stadig: Er Microsofts Game Pass-imperium begyndt at vise revner – og vil spillerne være dem, der betaler regningen for virksomhedens ambitioner?
<bild></bild>