Da UFC begyndte at forhandle sin nye tv-aftale, forventede mange, at Netflix ville være frontløberen. Når alt kommer til alt, havde streaminggiganten allerede indgået en massiv 10-årig aftale på 5 milliarder dollars for WWE’s Monday Night Raw, og både UFC og WWE opererer under det samme moderselskab, TKO Group Holdings.
Alligevel var den aftale, der i sidste ende landede, med Paramount CBS: en svimlende aftale på 7,7 milliarder dollars, der dækker alle UFC-begivenheder i de næste syv år. Mens størrelsen af aftalen chokerede branchen, har TKO’s præsident og COO Mark Shapiro nu afsløret, hvorfor Netflix i sidste ende gav UFC videre.
Den vigtigste årsag? Lydstyrke. Netflix, forklarer Shapiro nu på The Varsity-podcasten, var kun interesseret i UFC-begivenheder (de nummererede pay-per-views) og havde ingen interesse i at bære kampagnens fulde liste over Fight Night-shows.
“Der var et øjebliks skuffelse,” sagde Shapiro. “Vi var ret tæt på Netflix, ærligt talt. De stod ved, at de ikke ville have lydstyrken… De var på udkig efter store begivenheder. Du kan give os en pay-per-view, vi betaler premium, men vi ønsker ikke at bære de andre 30 Fight Nights.”
<bild>Milwaukee, Wisconsin – 18. juli 2024: Dana White, administrerende direktør for Ultimate Fighting Championship ved det republikanske nationale konvent.</bild>
Netflix har først for nylig dyppet tæerne i live sport, og dens strategi fokuserer på enkeltstående, højprofilerede begivenheder snarere end sæsonlang dækning. Denne tilgang har fungeret for streameren med begivenheder som Jake Paul vs. Mike Tyson-kortet og begrænsede NFL-kampe. UFC’s regelmæssige månedlige begivenheder passede dog ikke til den model.
Shapiro tilføjede, at selvom UFC var åben for at dele sine udsendelsesrettigheder mellem flere partnere, var det aldrig ideelt. Paramounts forslag om at tage hele porteføljen af UFC-begivenheder (inklusive Fight Nights) tilbød både skala og promovering på tværs af CBS og Paramount+, hvilket gjorde det til det bedre match.
“Da CBS/Paramount bankede på og sagde, at de ville spille på det hele… den vision var for god til at gå glip af,” sagde Shapiro. For fans kommer Paramounts aftale også med fordelen ved at fjerne pay-per-view-gebyrer for store UFC-begivenheder, hvilket gør det mere tilgængeligt for tilfældige seere og potentielt skærer ned på piratkopiering.
Kort sagt kunne Netflix have sendt UFC, men streaminggigantens fokus på marquee-begivenheder kolliderede med UFC’s store tidsplan. Paramounts tilgang med fuld pakke satte på den anden side kryds i alle boksene og sikrede den rekordstore aftale på 7,7 milliarder dollars. Synes du, det var den rigtige beslutning?