Once Upon a Puppet er en lille 2.5D puzzle-platformer, der udspiller sig i en magisk teater-verden, komplet med en konge, en dronning og en prins – ligesom det skal være. Der er dog sket noget forfærdeligt, nemlig at kongerigets prins er forsvundet og i fortvivlelse forsøger kongen nu desperat at skrive det perfekte teaterstykke, for at omskrive historien. Det betyder, at han skrotter en masse ufærdige fortællinger, kulisser, minder, figurer og medhjælpere, som alle ryger ned i The Understage, som er en mystisk verden under kongeriget, hvor disse kasserede ting og idéer ender.
<bild></bild>
Kongens tidligere skrædder Nieve, som blot er en hånd, er ligeledes røget ud med badevandet, og det samme er trædukken Drev, som tidligere har optrådt for Kongen. Nieve og Drev støder, nærmest ved et uheld, ind i hinanden og de bliver filtret sammen af en magisk tråd, så de nu hænger sammen. Hånden Nieve styrer nu trædukken Drev, som en dukkefører ville styre sin dukke i et dukketeater og det umage par skal nu arbejde sammen for at finde ud af hvad der er sket med prinsen og naturligvis er ingenting, som det ser ud til at være.

Der er bare lige den lille hage ved det hele, nemlig at de to hænger uløseligt sammen, og da det er en magisk tråd, der holder dem sammen, så er det ikke så simpelt som bare at tage en saks og klippe snorene over. De to finder dog hurtigt ud af, at de magiske tråde kan være ganske brugbare, da de undervejs får forskellige nye egenskaber, ved at kombinere deres magiske tråd med nye tråde de finder. Det gør dem blandt andet i stand til at svæve gennem luften i kortere perioder, skyde sig selv af sted over lange afstande som med en stor slangebøsse eller skyde med bue og pil.
<bild></bild>
<bild></bild>
Once Upon a Puppet er ikke noget svært spil og puzzle-gameplayet er ganske “light” og let at gå til. Spillets sværhedsgrad kommer desværre af de forkerte årsager, nemlig af et gameplay og en teknisk side, der ikke rigtigt fungerer. Det starter med et, til tider, lidt ulogisk banedesign, så det kan være lidt svært at se hvor man skal hen for at komme videre i spillet. Noget andet er, at man i visse puzzles kan “puzzle” sig selv op i et hjørne, så puzzlen ikke kan gennemføres og man må genindlæse sit seneste save game – det er ikke noget der sker ofte, men det sker og det er ret uheldigt spil-design.

Oveni dette, kommer en ret upræcis og kluntet styring (da man jo er en trædukke styret af nogle snore) og at det ind imellem kan være svært at bedømme afstande og ens placering i den semi-3D spilverdenen. Disse ting kombineret betyder, at det hele ender med at blive en smule svært af alle de forkerte årsager og det er desværre frustrerende.
<bild></bild>
Det som for alvor holder Once Upon a Puppet flydende, er den helt unikke visuelle side, hvor det hele er udformet som en teater-verden med kulisser af pap og træ og de “Junk Monsters” man støder ind på undervejs, er ganske opfindsomt sammensat af affald, som den triste konge har smidt ud. Den visuelle side er virkelig gennemført og ganske magisk på en “teater-agtig” måde, men det kan desværre ikke opveje de gameplay mæssige udfordringer.

Once Upon a Puppet er en hyggelig lille puzzle-platformer, med en helt unik visuel side, men altså med et ret middelmådigt gameplay, der dog har et par enkelte unikke tricks oppe i ærmet i form af samarbejdet mellem Nieve og Drev. Spillet får en ekstra karakter for den visuelle side, da den er særdeles gennemført og den giver Once Upon a Puppet en helt speciel stemning og et helt specielt udseende.

Er du stor fan af puzzle-platformere, så kunne Once Upon a Puppet måske godt være en okay oplevelse – andre bør nok gå uden om det ellers flotte teater-eventyr. Hvis du er usikker, så er der en gratis demo på Steam, som du kan tjekke ud.
<video>