<video>

Skønheden ved et preview som dette er, at jeg ikke behøver forklare selve grundoplevelsen af at spille Battlefield 6. Millioner af spillere deltog i de seneste beta-weekender og tilbragte utallige timer i Battlefield Studios’ shooter, hvilket betyder, at jeg ikke behøver at beskrive, hvordan skydevåbnene føles, hvordan destruktionen er forbedret, eller hvor strømlinet brugergrænsefladen og menu-designet er, eller hvor stabilt spillet kører. Alle disse ting er vi allerede bekendt med. I stedet kan jeg fokusere på tre områder i dette preview, som ikke var tilgængelige under beta-weekenderne: kortene Mirak Valley og Operation Firestorm, samt den nye mode Escalation.

<bild></bild> <bild></bild>

Før vi når derhen, lad mig kort gennemgå, hvordan Battlefield 6 er blevet forbedret siden betaen. Efter et så omfattende dataindsamlingsforløb havde udviklerne en masse information til at identificere, hvor ændringer var nødvendige. Umiddelbart er nogle ting tydelige: bevægelsen er lidt stivere, hvilket bremser kampene en smule og reducerer antallet af spillere, der forsøger at slide-cancel eller drop-shotte under kamp. Dette er en Battlefield-specifik ændring, som tydeligt adskiller spillet fra moderne Call of Duty. Våbnene føles også en smule mere uhåndterlige, især på større maps, hvor det er sværere at ramme fjender 12 meter eller længere væk uden sniper- eller marksman-rifler. Matchmaking er glattere, og under denne preview oplevede jeg næsten ingen bugs – en forbedring i forhold til betaen.

<video>

Udover dette er der også kommet flere muligheder for spillerne: ekstra klasse-specifikke evner, gadgets som stiger til Assault-kits, flere våben og tilbehør. Alt sammen ting, vi forventede i den færdige version, og hvis previewet er nogen indikator, vil vi have masser af værktøjer til rådighed ved lanceringen.

Efter et par uger føles Battlefield 6 mere poleret og raffineret, med bedre gameplay-muligheder, og sandboxen er ændret, så eksempelvis shotguns ikke længere dominerer. Generelt er mine indtryk meget positive.

<bild></bild>

Lad os nu se på de to maps, der blev vist i dette preview. Først Mirak Valley, som er enormt og nok bliver det største map i spillet ved lancering. Mappet er baseret i Tajikistan, ligesom Liberation Peak, og leverer et klippefyldt og nedslidt terræn. I modsætning til sin forgænger er Mirak Valley fladere, med små landsbyer, en militærbase og åbne marker, som afgrænses af to enorme byggepladser, hvor størstedelen af kampene finder sted. I Conquest kan man forvente masser af køretøjsbaseret action både til lands og i luften. Generelt er dette map et sandt Battlefield-sandkasse-paradis, hvor man kan fokusere på mål eller score vilde clips i kaotisk kamp.

<bild></bild>

Dernæst Operation Firestorm. Mappet er et autentisk remake, genkendeligt fra tidligere, med lukkede indendørs områder til infanteri, og åbne ørkener med fri himmel til helikoptere og jagerfly. Mappet er også større end før, og de forskellige mål kræver ofte brug af køretøjer for at bevæge sig hurtigt imellem dem. Alt i alt en fan-favorit, og efter blot et par timer bliver man hurtigt forelsket i den veludførte Conquest-oplevelse.

Begge maps er bedst egnet til Conquest. Breakthrough findes også, men på grund af mappenes størrelse og fokus på køretøjer fungerer de bedst i det mere sandbox-orienterede Conquest. Ligesom i tidligere Battlefield-spil, inkl. Battlefield 3, hvor Operation Firestorm blev introduceret. Mappet har stadig sin charme i Conquest, men til Rush findes der stadig bedre muligheder.

Hvad nu hvis man ikke er stor Conquest-fan, men stadig vil spille disse maps? Her kommer Escalation. Kort fortalt er det Conquest med et twist: spillet slutter hurtigt, hvis man ikke fokuserer på målene. I stedet for lange kampe på op til 30 minutter, afgøres pointene baseret på hvor mange flag man holder, og runderne eliminerer gradvist flags. Dette giver en slags tug-of-war-action med fokus på infanteri og tæt kamp, fremfor kaotisk køretøjsaction.

<bild></bild>

Escalation tilføjer noget interessant, men føles ikke banebrydende. Det minder om overgangen fra Rush til Breakthrough, og det er ikke svært at forestille sig, at Escalation kan blive standarden, mens Conquest får mindre opmærksomhed.

Efter endnu en hands-on oplevelse med Battlefield 6 føler jeg mig endnu mere overbevist. Battlefield Studios har leveret et spil, der rammer plet for fansene: højt, kaotisk, visuelt imponerende, godt optimeret og med nostalgiske maps, men uden at hænge sig for meget i fortiden. Hver gang jeg spiller Battlefield 6, bliver jeg kun mere spændt på den 10. oktober – 2025 ser ud til at blive året, hvor Battlefield måske overgår Call of Duty.

<video>